CARNAVAL!!!! - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van danielle raijmakers - WaarBenJij.nu CARNAVAL!!!! - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van danielle raijmakers - WaarBenJij.nu

CARNAVAL!!!!

Door: Danielle

Blijf op de hoogte en volg danielle

20 Maart 2011 | Bolivia, Santa Cruz de la Sierra

Zo, denk dat ik jullie nu wel lang genoeg heb laten wachten op een nieuw verhaal....
Weet niet zo goed waar ik moet beginnen aangezien mijn laatste verhaal eind februari was..nou ja, dan begin ik maar bij begin maart! wel zo logisch!
Begin maart was het hiet, net als in nederland,CARNAVAL!!!!!! Maar toch is het niet echt hetzelfde....De zaterdag gingen we met iedereen die in het huis woont, ondertussen is dat een club van 15 man ofzo..echt heel veel!
Iedereen ging verkleed en er werd al snel duidelijk dat het belangrijk was om vooral oude kleren aan te doen..we waren nog geen 2 minuten in het cerntrum of je kon op elke hoek van de straat en daartussen in ook nog 6 keer spuitbussen met Schuim en Verf kopen...
Ik zou ik niet zijn, als ik meteen bij de eerste kraam inkopen zou doen...dus samen met nog een ander bussen gekocht en het gevecht kon beginnen...in het begin spoten we vooral elkaar onder van top tot teen en het liefste in het gezicht natuurlijk..maar daarna kregen we door dat het vooral leuk is om onbekende mensen onder te spuiten..Moet wel zeggen dat ik niet met verf gespoten heb...heb het netjes bij schuim gehouden...Maar wat een spektakel..iedereeen leek er op voorbereid behalve die debiele europeanen die hier carnaval komen vieren...Dus uiteindelijk daar maar een soort van beschermbril gekocht,daardoor wel de rest van de groep verloren, maar ja,van de drie meiden was er 1 zo slim geweest om een mobiel mee te nemen, nee ik was het dit keer niet...dus uiteindelijk in de mensenmassa de rest weer terug gevonden..het was net op je op de markt liep, zo hutje mutje en continu kijken of er niet een spuitbus op je gericht werd..eigelijk is het een soort van sport :)
Maar naast het spuiten van schuim en verf was er ook optocht van praalwagens..leek een beetje braziliaans,meiden met glitterpakjes met veren die heel lief staan te zwaaien naar de mensen langs de kant..
En ook op het project was er carnaval....de dinsdag van de carnaval was er een optocht. Elke groep, Hogar don bosco heeft 7 groepen had een koningin en had deze op een soort van praalwagen gezet( eigenlijk een kruiwagen versierd met ballonen en slingers, maar je moet roeien met de riemen die je hebt) dus met zijn allen op weg naar de optocht...we liepen wel helemaal naar het zwembad om daar de òptocht te starten...vervolgens liepen we linea recta terug naar de Hogar....dit is ongeveer 2 minuten lopen, de kortste optocht die ik ooit gezien heb..ik ik ben toch wel bekend met korte optochten,aangezien het in de peel niet veel anders is. Maar de kids vonden het leuk dus ja, wat wil je nog meer....alleen nu was het wel anders dan zaterdag, kinderen vroegen of ik alsjeblieft schuim op ze wilde spuiten..ja, dat maakt het wel minder leuk leuk natuurlijk...
Ook was er een overvloed aan waterspelletjes, hier scheen de zon namelijk, en de waterbalonnen gingen vooral naar de overkant van de weg, daar zit een andere hogar, ook met allemaal jongens, dus een leuke strijd...En dan was het de bedoeling om iemand van de tegenstander op je terrein te krijgen en deze helemaal onder de verf en viezigheid te krijgen...Dan gingen ze met een man of vier naar de overkant en namen ze 1 iemand mee die dan onderzettend tegensputterde in de wetenschap dat het toch niet helpt en werd dan op de meest vieze plek van de hogar, daar waar al de hele dag ballonnen gevuld worden en het dus 1 grote modderpoel is, op de grond gelegd en bespoten met schuim....toch een beetje de straatvechtersmentaliteit....
En dan als de carnaval voorbij is, is er natuurlijk een mis..dat is in nederland zo en hier dus ook...dus ik samen met de kids naar de kerk..Het was een soort van aswoensdag....kon ook een kruisje halen...niet gedaan, want ja dat doe ik in nederland ook niet..netjes blijven zitten op het heerlijke houten bankje, had niet echt behoefte aan een kruisje op mijn hoofd...Maar accepteren dat hun het wel doen en hierin geloven is genoeg...Er word hier ook altijd gebeden voor het eten en voor het naar bed gaan en 1 keer per week is er rosario, dan gaan ze bidden aan de hand van de rozenkrans...dan zijn ze een half uur bezig...

En ook even wat minder nieuws...Afgelopen weekend zijn er 3 kinderen van mijn groep weggelopen..Ze zijn er met zijn een drieen vandoor gegaan na school, ze mogen dan na het omkleden(hebben hier schooluniformen) gewoon lekker even spelen..maar vervolgens gingen we eten en waren ze er niet meer...Gelukkig zijn er 2 van de 3 dezelfde avond nog teruggekomen maar de ander is er nog steeds niet....pfff
het leven van de straat trekt toch aan ze...schijnt de vrijheid te zijn die ze dan missen en graag terug willen..want ja, op hogar zijn regels en is er structuur...niet fijn als je het leven van de straat gewend bent..Hoop maar dat hij terug komt vraag me af namelijk wat er met hem gebeurd als hij op de straat blijft...Maar het feit dat kinderen hier weglopen schijnt hier niet zo bijzonder te zijn...Carlijn heeft het vorige keer ook een aantal keer meegemaakt en nu ook al weer een keer..en ik nu ook...De educadores hier lijken zich er ook niet zo druk om te maken....
Verder gaat het goed op het project...de kids zijn niet altijd even makkelijk, maar draaien ook snel weer bij...Zo had er vandeweek een mijn ketting te pakken...duurde even voor ik hem terug had maar met een sjagerijnig gezicht kreeg ik hem toch terug....schoffies!
En je moet ook uitkijken...als ze plots heel enthousiast zijn klopt er ook iets niet...dan begroeten ze je heel enthousiast en als je ze dan geen pesos geeft om wat snoepjes voor te halen zijn ze zo weer weg..inpalmen-manipuleren heet dat :)
Pas was er ook een boos op mij, bleek dat ik een keer niks tegen hem had gezegd toen hij heel enthousiast Hola had geroepen naar mij...jaja moet continu opletten hier...

Maar na slecht nieuws is het ook even tijd voor goed nieuws...
er staat namelijk iets leuks op de planning..ik ga morgen namelijk naar shakira....Zij komt hier in Santa Cruz optreden..dus ja dan moet je erheen..een once in a lifetime experience...een kaartje kost waar wij staan 15 euro en wij staan achteraan op het veld zeg maar, is in een voetbalstadion. Als je helemaal vooraan wil staan betaal je 350 dollar voor een kaartje..snap ook niet echt waarom die verschillen zo groot zijn, maar mischien word het morgen duidelijk..julie zullen de fots vanzelf zien..tenminste als ik die ooit nog geupload krijg...weet niet wat er is met picasa maar is supertraag...is al de derder keer dat ik probeer mijn fotos erop te zetten...ppffff

Afegelopen zaterdag was het hier vaderdag...dus groot feest voor padre Octavio, gelukkig is hij niet pas jarig geweest en was er toen ook al feest..Maar nu dus weer..Alle groepen hadden iets leuks voorbereid om te laten zien aan padre octavio...Dansjes, toneelstukjes en natuurlijk liedjes en zelfs gedichtjes...Leuk om te zien hoeveel energie erin gestoken word,sommige hadden echt zo hun best gedaan en waren helemaal verkleed. Mijn groep had heel stoer een dansje gedaan..beetje breakdance achtig, helemaal leuk! En nee, ik heb dit niet mee voorbereid, breakdancen is namelijk niet echt voor mij weggelegd...

Afgelopen week de verjaardag van Carlijn gevierd, zij was donderdag jarig, helaas geen taart in haar gezicht kunnen duwen, al schijnt het hier ook wel een traditie te zijn...gezellig het huis versierd want ja, als je jarig bent hoor je slingers en een verjaardagsstoel te hebben :)

Verder heb ik niet zoveel te vertellen...
van de fotos word ik een beetje gek dus die zijn er voorlopig nog niet...

Besos Danielle


  • 21 Maart 2011 - 08:10

    Loes Van Tiel:

    bon dia daantje!

    leuk om te lezen dat de bolivianen carnaval gebruiken om weer eens met zijn alle lekker kind te zijn ;) valt me alleen een beetje tegen van je dat jij niet gewoon keihard iedereen onderspuit.
    en shakira wow.. ben jalours op je en dat nog voor 15 euro ook :o

    Hier in nederland alles zijn gangetje.. alleen Debbie staat op springen. Spannend!

  • 21 Maart 2011 - 09:05

    Marlies:

    Hoe ze eronder he Daan :). En doe Shakira de groeten.

  • 21 Maart 2011 - 18:35

    Tineke:

    wat een super verhaal!!
    Veel plezier bij shakira.

  • 22 Maart 2011 - 08:11

    Marian:

    Zo te horen maak je vanalles mee én heb je het goed naar je zin. Geniet er maar lekker van!
    x Dorus en Marian

  • 22 Maart 2011 - 17:54

    Simone:

    Leuk zeg Daan!!

  • 22 Maart 2011 - 20:57

    Mama:

    hoi danielle
    wat een mooi verhaal.super
    wat vind ik het fijn dat je het zo naar je zin hebt geniet er maar van
    liefs mamaxxx

  • 25 Maart 2011 - 20:39

    Nettie:

    hallo danielle.
    super bedankt voor je maill met de super mooie foto,s.
    En heel leuk om je verslag van je avontuur in Bolivia te lezen.
    Geniet er nog van want het is zo weer voorbij.
    heel dikke knuffel nettie xxx

  • 02 April 2011 - 20:55

    Mama:

    hoi danielle
    hoe is het bij jou
    hier is alles goed
    liefs mamaxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Santa Cruz de la Sierra

Bolivia on his way

Recente Reisverslagen:

08 April 2011

Mi ultima historia de Santa cruz.....

20 Maart 2011

CARNAVAL!!!!

27 Februari 2011

Yo no se Manaña!

03 Februari 2011

Let the games begin!

22 Januari 2011

wereldreizigers....
danielle

Zoals de meeste wel weten ga ik vrijwilligerswerk doen in Guatemala aankomende november en december. Mochten jullie meer willen weten over de organisatie, kijk op de website : http://www.tessunlimited.nl

Actief sinds 04 Sept. 2009
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 48869

Voorgaande reizen:

05 December 2013 - 02 December 2023

en nu echt....

07 Januari 2013 - 22 Mei 2013

nicaragua 2013

30 Oktober 2011 - 02 April 2012

Guatemala!!!!!

19 Januari 2011 - 04 Mei 2011

Bolivia on his way

Landen bezocht: