Yo no se Manaña! - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van danielle raijmakers - WaarBenJij.nu Yo no se Manaña! - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van danielle raijmakers - WaarBenJij.nu

Yo no se Manaña!

Door: Danielle

Blijf op de hoogte en volg danielle

27 Februari 2011 | Bolivia, Santa Cruz de la Sierra

¡Hola!

Ik krijg de indruk dat er gewacht word op een nieuw verhaal dus bij deze...Het is weer zondag dus kan op mijn vrije middag jullie wel even op de hoogte stellen van mijn avonturen hier..Heb even terug gekeken wat ik al verteld had, en is inderdaad wel al weer even geleden...
Maar ff uitleg bij de titel, Dit is de tekst van een liedje wat ze ook grijs draaide in Guatemala en wat ze hier ook vaak draaien..en als ik dit liedje in mijn hoofd heb, kan het er niet meer uit, maar aangezien ik maar 2 regels ken...worden de kids er beetje gek van soms...pas was hij op de radio en toen riepen de kids, Danielle,of eigelijk daniela, jouw liedje is op de radio!

Op het project gaat het helemaal goed..Mijn werkdag is van 13.30 tot 21.30 en de kinderen van mijn groep, gaan naar school van 14.00 tot 17.30. Dus ga ik in die tijd naar een andere groep,waar ik help met het maken van huiswerk, al heb ik niet altijd echt het idee dat ik kan helpen...Dat is een groep met jongens van gemiddeld 13-14-15 jaar en die krijgen wiskunde sommen, die ik nog nooit gezien heb..geloof dat ik op de havo toch beter wiskunde a en b had kunnen doen ipv alleen a1. Maar ja,toen snapte ik het nut van wiskunde nog niet! Maar sommige dingen snap ik wel,dus ooit ben ik nog nuttig ook daar, en verder gewoon beetje praten met de kids..even beetje personal attention..dat is net waar de educadores niet zoveel tijd voor hebben en ik wel!
Maar er is ook een verstandelijk gehandicapt meisje die woont op een ander project maar die les heeft bij ons op het project..Ik heb afgelopen week samen met haar de letters geoefend, maar valt niet echt mee voor haar, dus ga maar eens kijken of ik haar niet met wat meer regelmaat individuele les kan geven,zit nu namelijk gewoon in een klas..eenmalige dingen zetten niet echt zoden aan de dijk namelijk...
Door de week zitten de kids elke middag op school en werken ze in de ochtend aam hun huiswerk, maar in het weekend is er meer tijd voor leuke dingen, zo ben ik afgelopen zondag met nog een andere groep, in totaal ongeveer 40 kinderen, naar een groot park hier in de stad geweest..met al die kinderen in de Micro(het hernia-veroorzakende openbaar vervoer hier),wat een belevenis..Maar het weekend is ook de tijd voor de kids dat ouders of familie op bezoek mogen komen. Zo leuk om te zien, ook al is dit niet voor alle kids weg gelegd..

Verder ben ik nog druk bezig met mijn spaanse les..mijn lessen zitten er bijna op, gelukkig maar want mijn leraar had in het begin heel veel tijd, maar de laatste weken niet meer,waardoor ik gewoon om 7.45 les had als ik les wilde hebben..en ja dat wilde ik wel...En 1 keer dacht ik dat ik vroeg les had, had ik pas les om 10.00 uur...hmm erg vervelend, om het maar zachtjes uit te drukken! En door het staken van de chauffeurs is het ook nog lastig om in het centrum te komen, stond van de week een ochtend tien minuten in de miezerregen te wachten en er kwam maar geen micro..vervolgens maar met de taxi gegaan..wat een luxe probleem, die heeft me voor een euro naar het centrum gebracht..heerlijk een taxi zonder voorrijdkosten!En taxis hier, dat gaat allemaal net wat anders dan in Nederland, kan hier met gemak met 10 man in een taxi,wel een stationcar hoor) en je moet vantevoren even de prijs af spreken, 20 pesos(2 euro), nee hoor,dat is te duur..binnen 30 seconden is er wel een andere taxi die je wel voor 10 pesos weg brengt.Zo waren we pas vergeten een prijs af te spreken kost het in een keer 30 pesos ipv 10...
Maar zo zijn er hier wel meer dingen beetje vreems voor ons europeanen..
Als de kinderen film kijken op het project, hebben een zaal met een beamer waar ze dan met zijn allen film kijken in het weekend worden er films opgezet waar in Nederland een hele grote 16 plus sticker op zou zitten..niks dan geweld en agressie, maar gelukkig worden er ook tekenfilms aangezet...
Maar in het park lopen ook veel kinderen die snoepjes enzo verkopen, verkopen kinderen van 7-8 jaar gewoon sigaretten aan de mensen..hmm vreemd!

Maar Spaans,het praten gaat me steeds beter af gelukkig...maar moet ook wel, want ook in het huis komen alleen maar meer en meer goed spaans sprekende mensen...zijn afgelopen week 3 spanjaarden bijgekomen en 1 italiaan...Erg gezellig maar ook erg druk in huis..en dan vooral in de keuken, die is niet echt gemaakt op zoveel mensen..Maar ook leuk dat er in de weekenden altijd wel iemand is die mee op stap wil..hebben een tentje ontdekt waar ze de muziek draaien van pak hem beet vijftien jaar geleden, zo leuk..Spice girls, Shania Twain..is eik soort van vrijdagavond in de lunenburg...Maar ook fijn dat er mensen zijn die met je thuis blijven als je geen zin hebt, ja ja, ook ik blijf wel eens thuis,vooral op zaterdag als ik op zondag om 7.00 moet werken en dan om 9.00 met de kids in de kerk moet zitten. Maar de missen hier zijn wel leuk,veel zingen met live muziek en leuke dansjes! Dat uur gaat sneller voorbij dan een uur in een nederlandse kerk...
De kerk bevalt me beter dan de Rosario..Dan gaan ze met zijn allen,(200 kids) buiten op een grasveld,waar het stikt van de muggen die houden van mijn bloed(en ik die er natuurlijk niet aan denk ik muggenspul mee te nemen,ben al lang blij dat ik mijn sleutel niet vergeet)gebedjes doen met de rozenkrans en dan is een rozenkrans een lange ketting..Gelukkig is dit alleen op zaterdag..

Het eten gaat steeds beter, ben helemaal gewend aan de rijst die net niet smaakt zoals in nederland en de kip waar ik gewoon niet naar moet kijken...De kids weten het al precies, ¿para tu un poco?, Si para mi un poco,(voor jou een beetje, ja voor mij maar een beetje)
Maar eet samen met carlijn voor het werk en vaak erg gezond..Veel fruit in elk geval en hebben zelfs al een keer gebakken aardappeltjes met sperzieboontjes gemaakt!!Hoe nederlands wil je het hebben!
Heb afgelopen weekend mijn eerste echte ijsje op..hebben hier een soort van Swirls..maar hoe leuk, hier gaat het niet in een machine, maar doe ze het gewoon met de hand,met 2 soort van plamuurmesjes. Was heerlijk!

Ja en even een weer update..Ook hier heeft het afgelopen dagen geregend...gelukkig is het hier niet koud als het regent, maar wel staan meteen alle straten blank(vooral de kruispunten) dankzij de goede afvoer..Maar nu is het weer 2 dagen heerlijk stralend weer..het regenseizoen is nog niet afgelopen heb ik wel gemerkt..maar ja..geloof dat het altijd nog beter is dan in Nederland..wil jullie verder niet jaloers maken hoor!

Voor degene die graag willen weten wat er met hun geld gebeurd..ik heb het eerste deel opgemaakt aan tshirts voor de kids..Elke groep hier heeft een eigen t-shirt die ze aandoen tijdens speciale gelegenheden en de kleintjes hadden nieuwe nodig...Voor de rest van het geld moet ik nog even overleggen van wat er het meest nodig is dus dat horen jullie nog!
Maar ik ben er weer vandoor, weet niet meer wat ik nog moet vertellen, maar als er nog spannende dingen zijn horen jullie het!

Besos!

Danielle



  • 27 Februari 2011 - 22:37

    Eefje:

    danielle ik weet dat er heel veel mannen zijn ;)

    leuk om te horen dat je een spaanse variant hebt ;)

    xx

  • 28 Februari 2011 - 06:53

    Daisy:

    Heey Daan!!

    Leuk om te lezen hoe het je daar vergaat!
    Soms denk ik wel es om je te bellen om bij te kletsen Haha!! Dat moet nog even wachten!!
    Ik kijk al uit naar je volgende verhaal!!

    Greetz!
    Dais

  • 28 Februari 2011 - 13:54

    Tiny:

    Hoi Danielle.
    Altijd erg leuk om wat van je te lezen. Voor wat van je te horen is de afstand wat te groot.
    Groetjes ook van Sjan

  • 28 Februari 2011 - 14:43

    Tineke:

    Hey Daan,

    Wat een super verhaal weer!! En gezellig dat je daar ook op stap kunt net als in de Luun. Maar hebben ze daar ook carnaval??
    Ik ben al weer benieuwd naar het volgende verhaal.
    xxx Tineke

  • 28 Februari 2011 - 18:11

    Simone:

    Heel erg leuk om zo'n verhaal van jou te lezen en te lezen dat je het er zo naar je zin hebt! Geniet er nog maar van Daan!

  • 01 Maart 2011 - 16:37

    Marian:

    Klinkt goed!

  • 01 Maart 2011 - 20:51

    Pap:

    Hola Daan
    Leuk en lang verhaal Daan
    Als je door al dat Spaans de Nederlandse taal maar niet vergeet.
    Ennn alles eten wat de pot schaft dan maar met de ogen dicht hahah
    Besos
    pap

  • 16 Maart 2011 - 22:34

    Mama:

    hoi danielle
    alles gaat goed lees ik in je verhaal dat vindt ik fijn .hier ook alles oke
    nog veel plezier en geniet er maar de tijd is zo om liefs mamaxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Santa Cruz de la Sierra

Bolivia on his way

Recente Reisverslagen:

08 April 2011

Mi ultima historia de Santa cruz.....

20 Maart 2011

CARNAVAL!!!!

27 Februari 2011

Yo no se Manaña!

03 Februari 2011

Let the games begin!

22 Januari 2011

wereldreizigers....
danielle

Zoals de meeste wel weten ga ik vrijwilligerswerk doen in Guatemala aankomende november en december. Mochten jullie meer willen weten over de organisatie, kijk op de website : http://www.tessunlimited.nl

Actief sinds 04 Sept. 2009
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 48989

Voorgaande reizen:

05 December 2013 - 02 December 2023

en nu echt....

07 Januari 2013 - 22 Mei 2013

nicaragua 2013

30 Oktober 2011 - 02 April 2012

Guatemala!!!!!

19 Januari 2011 - 04 Mei 2011

Bolivia on his way

Landen bezocht: